آنچه درباره فوم پلی یورتان باید بدانیم

امروزه با توجه به پیشرفت چشمگیر و زندگی صنعتی استفاده از فوم‌ها در هر زمینه‌ای کاربرد اساسی دارد. بسته به کاربری، فوم‌ها دارای ساختار متخلخلی هستند. در واقع مورفولوژی (شکل و اندازه سلولی کوچک و بزرگ) سبب ایجاد خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوت و گسترده فوم‌ها در کاربری‌های گوناگون است. فوم‌های پلی یورتان از واکنش گرمازای دی ایزوسیانات‌ها و پلی ال‌ها تشکیل می‌شود که گرمای حاصل از واکنش بر ساختار سلولی تاثیر گذار است. از دیگر اجزای فوم پلی یورتان، عوامل پف‌زای فیزیکی و شیمیایی، زنجیر افزاینده‌های آمینی و گلایکولی و دیگر افزودنی‌ها برای دستیابی به فوم با خواص متفاوت است.

دسته بندی فوم پلی یورتان

فوم‌های پلی یورتان را می‌توان به سه دسته اساسی تقسیم کرد:

  • فوم سخت
  • فوم نیمه سخت (اینتگرال و میکروسلول)
  • فوم نرم (فوم انعطاف پذیر)

کاربری فوم پلی یورتان

خواص فیزیکی و مکانیکی حاصل از هر نوع از دسته بندی فوم با یکدیگر متفاوت است که کاربرد نهایی آن‌ها را از هم متمایز می‌کند.

فوم‌های انعطاف پذیر از زنجیرهایی با وزن مولکولی بزرگتر و خطی تشکیل شده‌اند که سبب پایین بودن دمای انتقال شیشه‌ای نسبت به دمای محیط می‌شود. همچنین فوم‌های پلی یورتان انعطاف پذیر دارای ساختار سلول باز است این در حالیست که فوم‌های سخت، ساختار سلول بسته را برخلاف فوم نرم دارد. همین امر سبب می‌شود که کاربری فوم نرم بیشتر برای عایق صوت استفاده می‌شود و فوم سخت عایق حرارت محسوب می‌شود.

شرکت آرین پلی یورتان تولید کننده سیستم‌های پلی یورتان در دسته بندی سخت، نیمه سخت و نرم است. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

 

keyboard_arrow_up